![]() **** forsideillustration: **** Else Margrethe Fischer |
Om
bogen: Peter Værum: VED HIMMERIGETS PORT- anekdoter og evangelium om, hvordan man kommer ind i Guds RigeForlag: Klitrose Udgivelsesår 1998 Pris: 228,- kr. Sideantal: 36o.
|
**
|
* |
Værket er en
bredt anlagt behandling af de forestillinger, der findes i
kulturen om
Sankt Peter, der står med nøglerne ved Himmerigets port.
Disse
forestillinger afspejler sig i billeder, fortællinger,
teologiske
tankegange, litteratur og folkelige anekdoter. Er det uden videre berettiget totalt at
forvise denne gamle, sejlivede forestilling om
"regnskabets time" og
sjælens fortsatte eksistens i det hinsides fra dansk
teologi til "den
folkelige overtro"s gråzone ? Værket er bredt fortællende,
næsten journalistisk i sin fremstillingsform (i lighed med
"FRØER OG
FARISÆERE"). Men samtidig er det et indlæg i den teologiske debat. Ved at anlægge en religionspsykologisk indfaldsvinkel, der er åben over for andre religioners indsigter og over for de faktiske religiøse oplevelser, som bl.a. er beskrevet i den kristne mystik, stiller bogen spørgsmål ved de gængse positioner i dansk teologi, domineret af den dialektiske teologi, som under påberåbelse af Luther traditionelt forholder sig afvisende over for traditionerne om "Kristi efterfølgelse", helliggørelse og åndelig og sjælelig vækst.
I
kapitel 1 og 2 skildres på fornøjelig måde
forestillingerne om Sankt
Peter ved Himmerigets port og den bemærkelsesværdige
udbrededelse,
disse forestillinger har. Bl.a. i folkelige vittigheder,
men også i en
syrisk tekst fra det 5. århundrede, i Dante's guddommelige
Komedie,
Heiberg's "En Siæl efter Døden", H.C. Andersen's "Paa den
yderste Dag"
og i en revytekst af Aage Steffensen.
Samt naturligvis i Jesu lignelser. Fremstillingen garneres bogen igennem med eksempler på moderne vittigheder, der udnytter scenariet ved "Perleporten".
Kapitel 3 stiller spørgsmålet: Hvor stammer disse
forestillinger fra ? I kapitel 4 - 6 gøres der op
med begrebet "nøglemagten", forstået som Kirkens autoritet
til at "løse
og binde". I kapitel 7 gennemgås H.C. Andersens
fortælling "Noget", der fører sjælen frem til Himmerigets
port. Herud
fra påvises, hvordan forestillingen om "en højere
retfærdighed" har
dybe rødder i den kristne tradition - og der drages
sammenligninger med
de østlige religioners forestillinger om Karma og løn og
straf ved
livets afslutning. I kapitel 8 opstilles
hovedelementerne i C.G. Jungs psykologi - ud fra en
genfortælling af
det gamle folkeeventyr om "Skrædderen i Himlen" - Kapitel 10: "Himmerigets port set fra Rungstedlund" er en digression. I en genfortælling af tre noveller fra "Sidste Fortællinger" vises, hvordan Karen Blixen udnytter temaet med Himmerigets port litterært (og samtidig bruger det i sit raffinerede hævntogt mod den unge Thorkild Bjørnvig efter "pagten"s forlis..) Kapitlerne
11-13 rummer en nærmere omtale af centrale skriftsteder
fra Det nye
Testamente. Ud fra en omtale af det, der traditionelt
kaldes "Guds Rige
i Jesu forkyndelse" søges det påvist, at de synoptiske
evangelier ikke
rummer nogen konsistent opfattelse af begrebet "Guds
Rige".
I kapitel 14 gennemgås traditionerne om dommedag. Dels
forstået som en
kosmisk begivenhed på den yderste dag, à la den nordiske
mytologi's
Ragnarok - dels som en "regnskabets time" ved det
personlige livs
afslutning. Kan de to traditioner forenes?? Denne eksistentielle forståelse af dommedagstemaet uddybes i kapitel 15 om H.C. Andersens eksamensdrømme, der leverer en psykologisk skildring af et neurotisk menneskes ubønhørlige "indre dommer" - samt mulighe den for integration efter et langt livs menneskelige erfaringer.
I kapitel 16 leveres en form for "svar" på spørgsmålet om
den mærkelige
dobbelthed, der på mange fronter er kommet til udtryk i
fortællingerne
om betingelserne for at komme ind i Guds Rige: På den ene
side kommer
man uden videre ind, ved Guds nåde. På den anden side er
der strenghed,
dom og dermed appel om omvendelse og vågenhed nu.
Kapitel 17 er på lignende måde som kapitel 1o en
digression. Kapitlet
uddyber forståelsen af, hvor udbredt forestillingerne om
Himmerigets
port er - også i dag.
I de sidste kapitler kredses der på forskellig måde om det
ømtålelige
problem om sjælens udødelighed. Ved en
personlig beretning fra tiden som præst på Ydre Nørrebro i
København i
kapitel 18 og ved en veloplagt, fornøjelig gennemgang af
den standende
strid mellem de to "spor" i europæisk åndshistorie:
idealisme og
realisme anfægtes den vanemæssige afvisning af talen om
sjælens
udødelighed og "gensynet", som i mange år har præget den
folkekirkelige
debat. Der bringes eksempler på præsters drømme, den gamle
sag med P.G.
Lindhardt og "det evige liv" omtales, og alt i alt bringes
der
mangfoldige indfaldsvinkler ind i debatten.
Heller ikke i kapitel 20 og 21's omtale af C.G. Jungs
spekulationer om
det evige liv - ud fra hans bemærkelsesværdige nær-døds
oplevelse, som
han beretter om i sine erindringer - og af signifikante
drømme op mod
livets afslutning ved Jung-medarbejderen Marie-Louise von
Franz - tages
der endeligt stilling til spørgsmålet om en mulig
fortsættelse af en
form for bevidsthedsliv efter døden.
Kapitel 22 er bogens sidste. Antydningsvist kommer forfatterens standpunkt frem, via en fortolkning af Jesu ypperstepræstelige bøn Johs. 17 i lyset af den kristne mystik: At der i antagelsen af en énhedsbevidsthed, en erkendelse af det evige som en bevidsthed om, ikke noget hinsides efter døden, men en transpersonel realitet på tværs af tiden - en erkendelse, som det menneskelige ego hårdnakket skygger for - kan bygges en troens "gyngende bro" (Grundtvig) over svælget mellem den vanemæssige, illusionsløse lutherske forståelse af "kødets opstandelse" og den forkætrede udødelighedstro. Bogen er således samtidig en bredt fortællende, folkeoplysende bog om væsentlige temaer i den kristne forkyndelse (Guds Rige, det lutherske kirkesyn, evangeliernes tilblivelse, kernen i Jesu forkyndelse og dommen) - og et insisterende indlæg i den teologiske debat om en nutidig forståelse af det lutherske anliggende og af det såkaldte "kristne syn" på døden.
Forfatteren fremtræder, teologisk set, som en mærkelig
bærer af den
ellers forældede liberalteologiske tradition, der ønsker
at bygge en
bro mellem tro og intellekt, kultur og kirkelighed - en
tradition, der
taler til de "Gebildete unter unsere Verächtern". |
*** |
Bogen er på ca. 35o sider - og den er forsynet med noter og en fyldig litteraturliste.
Om Peter
Værum:
Om forfatteren.
|